Téma: 

umělá sklovina

Zubní sklovina

Co je to zubní sklovina

Zubní sklovina pokrývá korunky, je průsvitná. Zubní sklovina je složená především z hydroxyapatitu substituovaného uhličitany a z menšího množství vody, proteinů a stopových prvků, včetně fluoridu.

Zdroj: Zubní sklovina
Zveřejněno dne: 8.9.2015

Zubní sklovina

Umělá sklovina

Umělá sklovina vyvinutá ve spolupráci vědců ze čtyř japonských výzkumných institucí je léčebnou technologií 21. století a dovoluje opravu bez předchozího „vrtání“. Jde o pastu z laboratorně připraveného hydroxyapatitu, který je přirozenou komponentou zubní skloviny. Pasta se nanese na poškozené místo ve sklovině a zub na tomto místě „zaroste“. Ošetření vykazuje podstatně lepší výsledky než stávající metody oprav narušené zubní skloviny. Kouzlo jejího úspěchu zřejmě spočívá v tom, že kyselá pasta při prvním kontaktu nejprve rozpustí krystaly hydroxyapatitu v narušeném místě, ale vzápětí navodí opětovný růst krystalů, takže se materiál pasty a zubu dokonale spojí. Celý proces netrvá déle než 15 minut. V takto vyspraveném místě je sklovina dokonce zesílena, takže návrat kazu na opravené místo je nepravděpodobný. Zubař musí jen dávat pozor, aby pasta nepřišla do kontaktu s dásní, protože je silně kyselá a mohla by naleptat sliznici dásní.

Zdroj: Zubní sklovina
Zveřejněno dne: 8.9.2015

Žluté zuby

Žluté zuby – příčina

Stáří

Je nepochybné, že celkové stárnutí našeho organismu má vliv na zdravotní stav našich zubů a hlavně na jejich barvu. Tak jak postupně stárneme, tak se barva našich zubů přirozeně mění do odstínů žluté barvy. Je to přírodní proces, který lze však výrazně zmírnit nebo úplně potlačit díky prostředkům na bělení zubů (White Pearl, Aloe Ment, WP Smile).

Jídlo a pití

To, co jíme a pijeme, má také výrazný vliv na barvu zubů a vůbec na chemické složení v našich ústech, což zapříčiňuje většinu obtíží spojených se zuby (kazy, zubní kámen, parodontózu...). Některá jídla a pokrmy mohou vaše zuby vybavit nevzhlednou tmavou barvou. Nejhorší je červené víno, cigarety, limonády, káva a čokoláda. Odstraňte ze svého jídelníčku tato jídla a nápoje, přestaňte kouřit a ušetříte si tak problémy se zuby a také peníze za bělicí procedury. Vhodný je přístroj Bio-Oral.

Poškozené zuby

Pokud si ulomíte nebo jinak poškodíte zub, ten pak může změnit barvu na tmavší. V tomto případě je jediná rada – dávejte si na své zuby pozor. Ulomené zuby je možné opravit, nicméně oprava, která perfektně skryje místo zlomu a barevně sladí zub a náhražku, je velice nákladná.

I když se o své zuby pečlivě staráte, zřejmě se žloutnutí nevyhnete. Zubní sklovina je bílá, ochraňuje spodní vrstvu – zubovinu. Tato zubovina je normálně žlutá, má pórovitou strukturu. Během stárnutí se však může zabarvovat až do žlutohněda.

Barvu chrupu tedy tvoří zubovina a zubní sklovina nad ní. I zubní sklovina se zabarvuje.

Hlavní „zabarvovači“ zubů

Tmavnutí nebo změnu odstínu zubní skloviny způsobují různé potraviny, nápoje a neřesti:

  • kouření
  • červené víno
  • káva
  • černý čaj
  • čokoláda
  • borůvky a jiné barvící potraviny
  • antibiotika obsahující tetracyklin

Zdroj: Žluté zuby
Zveřejněno dne: 27.5.2014

Zubní sklovina

Eroze zubní skloviny

Eroze zubní skloviny se vyskytuje stále častěji, hlavně mezi mladými dospělými. Od počátku 21. století je výskyt eroze zubní skloviny na vzestupu, a to především v důsledku stále častější konzumace potravin a nápojů s vysokým obsahem kyselin. Kyseliny změkčují ochranný povrch zubu a zanechávají ho náchylnější k dalšímu opotřebení abrazí a atricí. Sliny působí sice jako přirozený pufr při erozi zubní skloviny, protože regulují pH, ale pokud jsou kyseliny přítomny velmi často, není ochranná reakce dostatečně rychlá. Zatímco změkčení zubní skloviny je reverzibilní, ztráta skloviny je již změnou nevratnou. Vzhledem k této skutečnosti je zásadní aktivní přístup k prevenci i k řešení tohoto problému. Eroze zubní skloviny vzniká tak, že kyseliny obsažené v potravinách a nápojích nejprve změkčí povrch zubu a následně dochází k pomalému a postupnému stírání zubní skloviny. Je-li zubní sklovina změkčena kyselinami, má i běžný podnět, jakým je čištění zubů, silně abrazivní účinek. Postupem času muže dojít k odhalení dentinu a následným změnám tvaru zubu a jeho struktury.

Zdroj: Zubní sklovina
Zveřejněno dne: 8.9.2015

Zubní sklovina

Poškození zubní skloviny

Zubní sklovině nejvíce škodí špatně vyčištěné zuby a dále hodně kyselé nápoje, jako je cola, džusy, dětské sladké pití, po jejich požití je dobré si vypláchnout ústa vodou nebo alespoň zaslinit pomocí žvýkačky, která produkuje slinění. Slina je zásaditější než běžné jídlo, tudíž se tolik neztrácí minerály ze skloviny, ale pozor na přemíru žvýkání, abyste si neporušili čelistní kloub. Takže se doporučuje používat mezizubní kartáčky, čistit pořádně i zadní zuby, dobrou pomůckou je i solo-jednosvazkový kartáček (zeptejte se v lékárně, jestli neznáte). Poškozenou zubní sklovinu posiluje i fluorování. Domácí řešení: Elmex Gellé, to znamená najíst se, napít se, důkladně vyčistit zuby (i mezizubní kartáčky a niť), vypláchnout, nanést malé množství gelu na zubní kartáček, vyčistit jako obyčejně s velkým kartáčkem (jde o to rozetřít gel všude) a potom vyplivnout, ale NEVYPLACHOVAT a jít spát. Bez řádně vyčištěných zubů ale nemá tato procedura smysl. Výborné jsou výrobky firmy Gaba, které mají jinou sloučeninu fluoru, jež se lépe vyvazuje na zuby (Elmex, Meridol). Samozřejmě smysl má používat pastu s fluorem, kdy se sklovina maličko mineralizuje každý den.

Zdroj: Zubní sklovina
Zveřejněno dne: 8.9.2015

Péče o vlasy přírodními prostředky

Čištění vlasů

Jedlá soda

Jedlá soda je velmi účinná v péči o vlasy. Postačí jednoduchá směs vyrobená z jedlé sody a vody. Tento přípravek má i detoxikační účinky. Dalo by se říci, že je účinnější nežli běžně dostupné komerční produkty. Jedlá soda odstraňuje celou škálu nečistot z vlasů, včetně gelů, vosků a laků na vlasy.

Recept:

Smíchejte ½ šálku jedlé sody se 3 šálky teplé vody. Tuto směs aplikujte na vlasy během sprchování či koupání. Jde o velmi účinný šampon, který se musí vmasírovat do pokožky hlavy a následně dobře opláchnout teplou vodou.

Tento čistič vlasů však nemůže být používán příliš často, aby se vlasy příliš nevysušovaly a nedošlo tak k jejich poškození. Naopak se doporučuje, aby jej častěji používaly ženy s mastnými vlasy. Ty by tento přírodní prostředek měly používat několikrát týdně, aby jejich vlasy získaly zpět svůj obvyklý lesk a čistotu.

Mytí vlasů jílem

Pomocí jílu se vlasy vyčistí tak kvalitně, že vás to až překvapí. Mnoho žen si tyto čisticí prostředky vlasů velmi chválí i díky tomu, že jsou levné, plné vitamínů a minerálů. Výhodou je, že jíl nepění jako většina komerčních přípravků, jeho jedinou nevýhodou je, že je těžký a tvrdne. Jíl pro vlasy je k dostání v obchodech se zdravou výživou.

Recept:

Budete potřebovat asi ½ šálku jílu. Toto množství smíchejte s destilovanou vodou, dokud nevznikne jemná pasta. Tuto směs si pak naneste na vlasy a překryjte ji koupací čepicí či ručníkem. Překrytí hlavy je důležité, protože díky němu jíl ve vlasech neztvrdne a nestane se tak těžkým. Kdyby se tak stalo, mohly by se vlasy poškodit a následně lámat. Přikrytou směs ponechte ve vlasech po dobu 10 minut a poté ji důkladně opláchněte ve sprše. Je to podobné jako u jedlé sody. Jíl je také skvělým detoxikačním prostředkem pro vlasy, které jsou přetěžovány stylingovými přípravky. Tuto ozdravnou kúru můžete aplikovat i několikrát za měsíc.

Mýdlové ořechy

V Indii a Nepálu jsou stromy, které produkují bobule obsahující přirozené čisticí vlastnosti. Tyto „mýdlové ořechy“ lze používat jako prací prášek, mýdlo nebo šampon. Jejich obrovskou výhodou je, že neobsahují žádné chemikálie a umělá barviva. Tvorba šamponu z mýdlových ořechů je velmi snadná. Postačí hrst těchto ořechů smíchaná se 3 šálky vody. Vše se vaří po dobu 30 minut, poté se roztok nechá vychladnout. Jakmile je vše hotovo, můžete bezpečně používat jako šampon.

Tento šampon je vhodný zvláště pro jedince s citlivostí na barviva a vůně (aroma). Šampon je na stejné bázi jako dětský šampon. Je důležité, abyste pokaždé používali čerstvý roztok. Výhodou, ale trochu i nevýhodou tohoto přírodního šamponu je, že neobsahuje žádné konzervační látky.

Zdroj: Péče o vlasy přírodními prostředky
Zveřejněno dne: 16.4.2014

Nimbová zubní pasta

Zubní pasty s nimbou

DESERT ESSENCE Zubní pasta pomáhá v boji proti plaku, hloubkově čistí zuby i dásně. V kombinaci s antiseptickými účinky ekologicky sklízeného Tea Tree oleje zanechává v ústech pocit čistoty a svěžesti. Použijte minimálně 2× denně, ideálně po každém jídle.

Ingredience: Calcium Carbonate, Glycerin (Vegetable Derived), Water (Aqua), Melaleuca Alternifolia (Tea Tree) Leaf Distillate, Sodium Coco-Sulfate, Carrageenan (Plant Derived), Gaultheria Procumbens (Wintergreen) Leaf Oil, Sodium Bicarbonate, Melaleuca Alternifolia (Tea Tree) Leaf Oil*, Melia Azadirachta Extract (Neem), Sea Salt. Eco-Harvest®.

Balení: 130 ml

Cena: 199 Kč

Desert Essence Zubní pasta tea tree a nimba 176 g obsahuje vysoký podíl výtažků z tea tree a neemu (nimby); pečuje o zdraví celé ústní dutiny, snižuje riziko vzniku zubního kazu, a zároveň působí skvěle antisepticky. Obsažené antibakteriální oleje bojují proti vzniku drobných zánětů i aft, a zároveň na dlouhou dobu osvěžují dech. Pasta je natolik účinná díky obsahu uhličitanu vápenatého, který šetrně odstraňuje nečistoty z chrupu, a zároveň brání usazování zubního plaku. Jemná zrníčka křídy navíc přirozenou cestou zesvětlují barvu chrupu. O zdraví ústní dutiny se starají antibakteriální oleje a výtažky z neemu, libavky a tea tree. Ty celou ústní dutinu dezinfikují, chrání před vznikem kazu, a současně eliminují výskyt zánětů. Rostlinné výtažky působí antibakteriálně, příjemně osvěžují dech na dlouhou dobu a aktivně napomáhají regeneraci poškozené sliznice. Vzhledem k jemnému složení je pasta vhodná pro každodenní použití, spolehlivě chrání chrup před vznikem zubního kazu, a zároveň udržuje celou ústní dutinu zdravou. Malé množství pasty aplikujte na zubní kartáček. Zuby čistěte po dobu dvou minut 2× denně.

Ingredience: Calcium Carbonate, Glycerin, Aqua, Melaleuca Alternifolia Leaf Distillate, Sodium Coco Sulfate, Carrageenan, Gaultheria Procumbens Oil, Sodium Bicarbonate, Melaleuca Alternifolia Leaf Oil, Melia Azadirachta (Neem) Extract, Sodium Chloride.

Balení: 176 g

Cena: 195 Kč

Himalaya Complete Care zubní pasta kompletní péče 75 ml je bylinný přípravek s výtažkem z nimby, jež má přírodní antibakteriální účinky. Poskytuje 12hodinovou ochranu před škodlivými bakteriemi, odstraňuje povrchové skvrny a plak ze zubů. Pomáhá předcházet bolesti zubů a zubnímu kazu. Udržuje čisté a bílé zuby. Díky pokrokovému, dásně zpevňujícímu systému pomáhá snižovat jejich krvácení a zabraňuje zánětu. Granátové jablko je silný antioxidant, který udržuje dásně zdravé. Obsahuje fluorid.

Balení: 150 ml

Cena: 89,90 Kč

Nimbová zubní pasta má charakteristickou chuť, která po vyčištění poskytuje jedinečně svěží dech. Doporučuje se používat i preventivně v kombinaci s ústní vodou.

Aplikace:

  • parodontóza – nimbová zubní pasta podporuje snížení rizika poškození dásní, a tedy i ztráty zubů,
  • krvácení a záněty dásní,
  • zápach z úst,
  • pomáhá omezit růst bakterií a plaku.

Ingredience: Calcium carbonate, Sorbitol, Aqua, Glycerin, Silica, Sodium Lauroyl Glutamate, Xylitol, Xanthan Gum, Guar Gum, Vitis Vinifera, Glycyrrhiza Glabra, Foeniculum Vulgare Capillaceum, Eugenia Caryophyllus, Azadirachta Indica (Leaf and Bark), Mentha Piperita, Mentha Viridis, Ascorbic Acid. Neobsahuje: lauryl sulfát, sacharin, parabeny, umělá barviva nebo příchutě, fluoridy.

Balení: 120 g

Cena: 240 Kč

Zdroj: Nimbová zubní pasta
Zveřejněno dne: 30.4.2015

Info o makrobiotice

Makrobiotická strava

V makrobiotické stravě jde především o to, dodat tělu vše, co v danou chvíli potřebuje. Stejně jako v běžném stravování víme, že pokud těžce pracujeme, potřebujeme jinou skladbu jídelníčku, než když sedíme osm hodin v kanceláři. Tak je tomu i v makrobiotice. Jinak se budeme stravovat v souladu s přírodou na věčně zamrzlé Aljašce nebo Sibiři (jako vegetarián bych tam umřel hlady), jinak v teplých krajích u moře, jinou potravu potřebujeme ve věku dvou let, jinou v šedesáti a zcela odlišně jíme v devadesáti letech. Jinou stravu budu jíst jako nemocný s alergií, jinou s cukrovkou. Mám-li málo pohybu, musím to vyvažovat stravou. Nebo naopak. Když hodně jím, musím se více hýbat.

Cílem makrobiotiky je vědět a cítit, co je třeba tělu dodat. Rodinnými zvyklostmi ve stravování, ve školních jídelnách, v rychlých občerstveních, v restauracích, v cukrárnách, v supermarketech jsme ztratili cítění pro potřeby organismu. Při makrobiotickém stravování a způsobu života se vrací i cit a správné chutě v jídle.

Stačí si vzpomenout na zvyky našich babiček a dědů. Ovoce jedli pouze v době jeho zralosti. Ne v zimě. V zimě bylo ovoce sušené, v marmeládách a později, s vynálezem zavařování, v kompotech. Toto je respektování makro- i mikrokosmu, kdybychom žili na jihu, jedli bychom po celý rok ovoce jižní, ale my jsme v Česku. Zde se rodí ovoce jednou za rok a v tu dobu se má jíst. Lidský organismus ví, kdy jíst jaké ovoce – když je zralé, čerstvé. Jedině tehdy dodává energii, nejenom různé prvky a vitamíny. V tu dobu je to „živá“ strava.

V zimě se v našich zeměpisných šířkách jedlo kysané zelí, okurky. A hlavně sušené ovoce. Tělo si žádalo vitamíny a stopové prvky v této formě. Navíc v zimě ovoce a zeleninu tolik nepotřebujeme, dle makrobiotiky se všichni svým způsobem ukládáme k zimnímu spánku. Vše v těle se nám zpomalí, naše orgány si chtějí odpočinout. Jenže v dnešní době se stejně stresujeme v pracovním či soukromém životě, ať je zima, jaro, léto, podzim. Svítí umělá světla, čili je stejná doba svitu, spíme v teplých místnostech, tělo v noci neprochladne, zrovna tak v létě nechodíme bosky, chodidla, na kterých máme důležité body, nejsou otužilá a podobně. Samozřejmě, doba jde dál, ale zkusme si zlepšit zdraví pomocí makrobiotické stravy.

Jezte jídlo, které roste ve vašem pásmu (ještě lépe ve vaší oblasti) a odpovídá příslušnému ročnímu období. Minimalizujte či zcela vyřaďte konzervy, tropické ovoce a mražené potraviny. Kupujte si potraviny, které nejsou chemicky ošetřené, různě rafinované či jinak zpracované (polotovary si nechte na dovolenou či pro případ nouze). Je ideální jíst takzvanou bio stravu, to však samo o sobě nestačí. Bio je i čokoláda či uherák a podnikaví výrobci začnou časem dodávat na trh i bio coca-colu, bio hamburgery a podobně. Působení energie jednotlivých potravin je přitom nepopiratelná, a tak vám maso bude zahnívat v tlustém střevě, mléko zahleňovat plíce a průdušky, jednoduché cukry překyselovat krev, a to bez ohledu na to, zda jsou bio, či nikoli.

Zdravá kuchyně by měla být založená na obilninách, luštěninách a zelenině. Z těchto tří základních složek začněte u zeleniny. Tu si přidávejte ke každému jídlu, nejlépe vařenou či ve formě lisovaného salátu či kvašené zeleniny (takzvané pickles). Díky vláknině je výborným „kartáčem“ na střeva a díky enzymům výborná pro trávení.

Pozvolna začněte přidávat luštěniny – na noc namočené a pak 45–60 minut vařené s kouskem řasy Kombu, případně s nějakou bylinkou (tymián, yzop, saturejka, majoránka) pro lepší stravitelnost. A souběžně konzumujte všechny možné druhy obilovin.

Omezte či vylučte ze svého jídelníčku jednoduché cukry (možno nahradit obilnými slady), bílou mouku (a moučné výrobky vůbec), mléko a mléčné výrobky (není nutno nahrazovat sójovým či obilnými mléky), vajíčka, maso a výrobky z něj.

Naučte se používat principy jin/jang (uvolňující/stahující energie) při výběru potravin, vyvarujte se extrémů ve stravě a nevhodným technikám přípravy pokrmů.

Naučte se zacházet se solí a slanými pochutinami, jako jsou sójové omáčky shoyu a tamari, miso, gomasio, mořské řasy, umeocet. Jejich množství a kvalita je pro zdravé vaření velmi podstatná.

Naučte se pracovat s kyselostí a zásaditostí jednotlivých potravin a naučte se případné překyselení ze stravy vyrovnat.

Je potřeba cíleně plánovat jídelníček. Zde je již zapotřebí hlubší znalost souvislostí a předpokládá se studium příslušné literatury, účast na kurzech a případně diagnóza od zkušeného lektora makrobiotiky (doporučuje se minimálně 15 let praxe).

Pozor na přejídání, jedení na noc a žvýkání. Doporučuje se žvýkat každé sousto minimálně 50x. V ústech, respektive ve slinách, jsou enzymy potřebné pro trávení, které se nikde jinde v trávicím traktu již nevyskytují.

Nesrovnávejte se s nikým jiným. Každý je jedinečný. Každý dostal jinou výbavu a úkol do života, každý s tím nakládá po svém. U každého proto budou postihnuty jiné orgány, bude mít jiné výzvy k řešení (na fyzické, psychické i duchovní úrovni; ty jsou ostatně vzájemně provázány). Co někomu nevadí, jinému škodí. To podstatné, co při zásadní změně stravy a způsobu života potřebujete, je trpělivost a laskavost k sobě samému.

Cvičte, dýchejte, meditujte a hlavně se mějte rádi a pochvalte se za každý dosažený úspěch.

Pokud výše uvedené shrneme, tak makrobiotika jako základní potravinu předepisuje obilniny a doplňuje je o další potraviny (místní zelenina a další lokální produkty). Zakazuje požívání průmyslově zpracovaných potravin a většinu živočišných produktů. Makrobiotické učení také omezuje množství tekutin, zakazuje přejídání a požaduje, aby potrava byla před polknutím důkladně rozžvýkána.

Standardní makrobiotický talíř tvoří z 50 % celozrnné obilniny, z 30 % zelenina (hlavně tepelně upravená a kvašená), z 15 % luštěniny a mořské řasy, z 5 % polévky. Doplňkově lze zařadit ryby, ovoce mírného pásma, semena, ořechy, oleje a podobně.

Zdroj: Info o makrobiotice
Zveřejněno dne: 20.7.2016


Sitemap | RSS